vrijdag 2 november 2012

het TPACK-spel!

Nu vragen jullie je nu allemaal weer af, wat is dit nu weer....?

Binnen de minor digicoach hebben we een les verzorgd gekregen door Judith van Hooijdonk. Zij heeft ons T-PACK uitgelegd en het spel met ons gespeeld.

Allereerst hebben we gekeken naar het volgende filmpje:
 
 
 




TPACK is een manier om ICT in het onderwijs te kunnen toepassen.

De naam TPACK staat dan ook voor: Technological Pedagogical Content Knowlegde.
 
Deze drie componenten worden ook gebruikt in het TPACK-spel.
Hiervoor zijn er vier kaartjes in het spel;
1) ICT werkvorm
2) Content
3) Didactische werkvorm
4) Informatie

Het TPACK-spel is ontwikkeld door ZUYD. En de bedoeling van het spel is eigenlijk dat je er zelf over na gaat denken hoe je ICT kunt gebruiken met een bepaald onderwerp in een bepaalde werkvorm, met behulp van de bovenstaande kaartjes.
Hierbij is het belangrijk dat je eens "verder gaat denken dan je neus lang is"

-> "out of de box thinking"

 
Om het spel te spelen worden de eerste drie kaartjes gebruikt.
 
Het spel zoals wij het gespeeld hebben:
 
Ronde 1:
Je wordt eerst in een groepje ingedeeld. Hierna mag je eest zelf een content uitkiezen. Vervolgens worden kaartje 1+3 willekeurig getrokken. Met de gekozen content en de verkregen ICT werkvorm en didactische werkvorm ga je aan de slag. Je gaat een lesidee bedenken aan de hand van de onderwerpen op je kaartje, dit zou kunnen zijn zoals in ons geval; veters strikken(content), spel(didactische werkvorm) en WIKI(ICT werkvorm).
 
Wij vonden het best lastig om deze aan elkaar te koppelen. Vooral omat we eigenlijk niet eens wisten wat een WIKI was en we dit niet konden opzoeken.
 
Ronde 2:
In de tweede ronde mocht je zelf een passende ICT werkvorm kiezen bij de kaartjes die je in ronde in al had. Dit maakte het al weer wat makkelijker om een les te verzinnen, we konden nu de ideeën die we al hadden ook koppelen aan het kaartje van de ICT werkvorm.
 
Ronde 3:
In deze ronde mag je zelf de content bedenken. Hierbij trek je een didactische werkvorm en mag je van de ICT werkvormen er zoveel kiezen die je maar gebruiken kunt.
 
Alhoewel ik het spel in het begin best lastig vond, vond ik het wel leuk om op deze manier eens over een lesvoorbereiding na te denken. Je wordt gestuurd door de kaartjes maar geeft er zelf betekenis aan.
 
Ik denk dan ook dat dit een heel leuk spel is om eens binnen een team van leerkrachten te spelen en wellicht zullen ook deze leerkrachten weer op nieuwe ideeën voor hun lessen komen.

Net zoals de Super Duper TEACHER!
 
 
 
 
Meer informatie over het spel en de verdere ontwikkelingen: