woensdag 26 september 2012

WikiKids

In deze blog ga ik jullie vertellen over de site en handige tool; WikiKids!


Voor de mensen die zich afvragen wat een Wiki is,, dat weet ik zelf ook pas sinds gisteren,,,,

--> Een Wiki is eigenlijk een online encyclopedie. Waarop alle mensen informatie kunnen opzoeken, toevoegen en aanvullen aan een bepaald onderwerp. Net zoals het bij bijna iedereen wel bekende; WikipediA!


Maar goed,,, wat houd WikiKids dan nu in en wat kunnen we ermee in de klas?




Ik vind dat WikiKids DE WikipediA voor kinderen is.
WikiKids is dus een online encyclopedia voor en door kinderen. Want ze kunnen hier zelf informatie op zoeken voor bijvoorbeeld een spreekbeurt of werkstuk. Maar de leerlingen zouden ook als opdracht kunnen krijgen om allen een eigen account aan te maken en zelf een artikel op WikiKids te schrijven, dit zou bijvoorbeeld eens een keer een heel andere opstel opdracht zijn.

Ik denk dat als een leerkracht besluit WikiKids te gebruiken tijdens zijn lessen, dat het wel belangrijk is dat de kinderen eerst weten wat WikiKids inhoud, waarvoor het gebruikt word en hoe ze het zelf kunnen gebruiken.
Ook is het natuurlijk wel zo dat  als de kinderen er zelf iets op gaan schrijven ze wel moeten checken of hun informatie klopt. Het zou dan dus ook goed zijn als de leerkracht hier van te voren ook aandacht aan besteed.
Bij WikiKids is het zo dat alle informatie die op de site komt gecheckt wordt door de zogenoemde "factcheckers".

Voor de uitleg van WikiKids of voor zichzelf zou de leerkracht eventueel de online handleiding  kunnen gebruiken. Klik hier -> online handleiding!

Ik heb zelf nog geen gebruik gemaakt van WikiKids in mijn lessen, maar als ik hier in de toekomst de mogelijkheid toe krijg ga ik dit zeker een keer proberen!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten